Posilování imunity u dětí

Posilování imunity u dětí

Jaké jsou možnosti posilování imunity u dětí?

Když nastane podzim, tak je nejvyšší čas posílit imunitu vašich dětí. Správně fungující obranyschopnost organismu jim zajistí ochranu proti infekcím. Děti jsou na nemoci velmi citlivé a i malé prochladnutí může způsobit, že dítě začne stonat. Rizikový je také nástup do školky/školy, což vždy znamená imunologický zlom a naprostá většina dětí si vlnou nemocí pochytaných z dětského kolektivu projít musí. Alfou a omegou v posilování dětské imunity je prevence.

Preventivní opatření

Pobyt a zejména pohyb na čerstvém vzduchu způsobuje prokrvení dýchacích cest, sliznic očí a uší, a tím zvyšuje jejich odolnost. V zimních měsících je důležitý také pobyt na slunci, díky kterému získá organismus nepostradatelný vitamin D, který hraje v imunitních reakcích důležitou roli. Dodatečným opatřením je zvlhčování nosní sliznice. V lékárnách jsou dostupné spreje s obsahem fyziologického roztoku (Vincentka) případně s obsahem mořské vody, které efektivně zvlhčují a očišťují sliznici nosu od nečistot, bakterií a virů. Dají se aplikovat několikrát denně a nejsou návykové.

Dalším problémem může být topení a větrání doma. Místnosti, kde děti pobývají, by neměly být ani málo vytopené, ani přetopené. Ideální je teplota kolem 23°C. Na spaní o pár stupňů méně. Větrání je také důležité jako prevence vzniku plísní.

Důležitou prevencí je hygiena. Umývání dětských rukou by mělo být samozřejmostí před jídlem, po pobytu venku, po použití WC, po hraní se zvířaty. Obzvlášť v dětských kolektivech se virům a bakteriím dobře daří. Po nemoci je také vhodné vyměnit dítěti zubní kartáček.

Odolnost vůči nemocem rovněž zvyšuje dostatek spánku. Čím menší děti jsou, tím více spánku potřebují. Batolata až 13 hodin spánku denně, předškoláci 10 hodin. Ideální je dát dítě spát po obědě, případně pokud to není možné, uložit jej večer dříve.

Dalším opatřením je vyvážená strava. V dětské stravě by se mělo vyskytovat alespoň pět porcí čerstvé zeleniny a ovoce denně. Ovoce a zelenina obsahují vysoké množství prospěšných vitamínů a minerálů jako jsou selen a zinek, které hrají zásadní roli v imunitních procesech. Podstatný je dostatečný přísun luštěnin, celozrnného pečiva, rýže, jater, masa a ryb, vajec, česneku a cibule, mléčných výrobků a také přírodních rostlinných olejů (olivový olej). Alternativou jsou multivitaminové a multiminerálové přípravky ve formě pastilek a želatinových bonbonů určených pro děti od 3 let (Marťánci). Ve formě sirupu jsou tyto přípravky vhodné pro děti od 1 roku (Marťánci, Multi-sanostol).

Stojí za to zkusit bylinkové preparáty, ovšem obvykle až u dětí starších 1-3 let (vždy respektovat informace uvedené v příbalovém letáku). Mezi nejznámější patří třapatka nachová (latinsky Echinacea). V lékárnách je pro děti k dostání ve formě kapek a sirupu. Kapky vybíráme bez obsahu alkoholu. Echinaceový přípravek můžeme dítěti podávat preventivně i v případě akutních potíží s výjimkou přítomnosti zvýšené teploty. Mezi další přírodní doplňky napomáhající ke zvýšení imunity patří hlíva ústřičná (Hlíváček sirup), rakytník (Rakytníček želatinky) a přípravky s obsahem přírodních betaglukanů (Glukánek sirup, Betaglukan Junior, Imunoglukan). Bylinkové přípravky je vhodné začít dítěti podávat minimálně měsíc před nástupem do školky/školy případně před začátkem podzimu/zimy.

Zdroj: www.lekarnickekapky.cz