Guarana

Guarana

Zázračné produkty na hubnutí

i pro lepší náladu?

 

Guarana (Paulinie nápojná/Paullinia cupana) je popínavý keř pocházející z Amazonie. Rostlina dostala jméno po dánském botanikovi Simonu Paullim († 1680). Název guarana pochází ze slova „gua-rana“, což v jazyce amazonských indiánů znamená „velký strom lesa“. Zralé plody guarany připomínají svým vzhledem otevřené oko. Díky tomuto netradičnímu vzhledu je paulinie opředena zejména u jihoamerických indiánů nejrůznějšími mýty a bájemi.

Co obsahuje guarana?

Ačkoliv indiáni pojmem guarana označují celý strom, my používáme tento pojem pouze pro plod případně extrakt z plodu.
Guarana obsahuje kofein (někdy označován jako guaranin), theofylin, theobromin. Na obsah kofeinu je guarana dokonce nejbohatší rostlinou vůbec. Semena guarany obsahují až 6% kofeinu, naproti tomu semena kávy maximálně 2%. Theofylin, který je mimo guaranových semen obsažen i v čajových listech, způsobuje uvolnění hladkého svalstva v průduškách, zesílení srdečního stahu a zrychlení tepu. V guaraně a čaji je ovšem zastoupen jen ve stopovém množství, tudíž při užívání tyto účinky nepředpokládáme. Theobromin je obsažen také v listech čajovníku, v kakaových bobech, a tím pádem i v čokoládě. Další účinnou látkou guarany jsou polyfenoly, které mají významné antioxidační účinky.

Účinky guarany

Pro své stimulační účinky patří guarana mezi vyhledávané doplňky stravy zejména u řidičů, sportovců a studentů ve zkouškovém období. Zvyšuje koncentraci, zlepšuje náladu, brání rozvoji deprese, zlepšuje paměť, působí proti bolesti (pomáhá při bolestech hlavy, migrénách, ale také při revmatických bolestech) a uplatnění nachází i jako afrodiziakum. Guarana obecně posiluje tělo i ducha. V Jižní Americe jsou proto povzbuzující nápoje z guarany ještě oblíbenější než káva.

Guarana navozuje pocit nasycení a potlačuje chuť k jídlu, čímž také dopomáhá snížit váhu. Zrychluje metabolismus, trávení a peristaltiku střev a tlumí pocit hladu. Stejně jako amazonští Indiáni si brali zásoby guarany na lov a na válečné výpravy, tak i my bychom měli kombinovat užívání guarany s pohybem a vyváženým jídelníčkem.

Guarana nebo káva?

Ačkoliv káva i guarana obsahují kofein, účinky na organismus nejsou shodné. Kofein obsažený v kávě je vstřebáván v žaludku, v guaraně je kofein vázán na balastní látky, prochází žaludkem a vstřebává se až ve střevě. Guarana tedy nepřekyseluje žaludek a obecně je dobře snášena i osobami s citlivým žaludkem. Rozdíl je v i nástupu a délce působení kofeinu. Kofein z guarany je uvolňován postupně a časem se jeho účinek dokonce zvyšuje. Působit začíná asi za hodinu po požití a jeho účinky trvají 6-8 hodin. Nenastává tedy rychlý nástup a odeznění účinku jako u kávy. Stejně jako nenastává rychlé zvýšení tlaku a tepové frekvence.

V České republice je guarana schválená jako doplněk stravy. Naleznete ji ve formě tablet (Walmark Guarana 800 mg), 100% čistého guaranového prášku, čaje, sirupu, nebo jako součást energetických nápojů, žvýkaček, čokolády a dalších potravinářských produktů.

 

Zdroj: www.lekarnickekapky.cz