SPÁNKOVÉ DESATERO

SPÁNKOVÉ DESATERO
  1. Ke spánku uléhejte, až když se cítíte unavení.
  2. Přes den se snažte nespat, nebo omezte spánek na odpolední siestu v maximální délce cca 45 minut.
  3. Pokud po ulehnutí nebudete moci do cca 30 minut usnout, vstaňte a věnujte se jiné uklidňující činnosti (čtení, relaxační hudba, koupel apod.),
    která vás připraví ke spánku.
  4. Snažte se chodit spát i vstávat přibližně ve stejnou dobu bez ohledu na den v týdnu.
  5. Několik hodin před spaním už nepijte kávu ani jiné povzbuzující nápoje, nejezte těžká jídlanekuřte.
  6. Nepijte před spaním nadměrné množství alkoholu, usnadňuje sice usínání, nicméně spánek je nekvalitní a po probuzení přichází nejen kocovina, ale také únava, ospalost a nesoustředěnost.
  7. Dopřejte si přes den přiměřenou fyzickou aktivitu, která přispívá k tělesné únavě a snadnějšímu usnutí. Před spaním se zkuste projít nebo si lehce protáhněte tělo nenáročným cvičením.
  8. Připravte si ložnici – vyvětrejte, teplotu udržujte raději nižší, ztlumte světlo a omezte rušivé elementy (např. hodiny na očích, hlasité zvuky apod.).
  9. Pokuste se neuléhat v rozrušení, ve stresu, po hádce nebo s hlavou plnou starostí či úkolů. Snažte se vyhradit si na řešení těchto věcí čas přes den (tzv. worry time) a před spaním už na ně nemyslete.
  10. Postel používejte hlavně ke spaní (maximálně se v ní můžete věnovat partnerovi), neměli byste se dívat na televizi, učit se v ní nebo pracovat. Nevhodné návyky jsou častým rušivým elementem spánku!

Zdroj: www.lekarnickekapky.cz